Novemberi wuhan-i tartózkodásom alatt kaptam az újabb meghívást egy kíváló kínai kerámikus művésztől, akivel Koreában volt szerencsém együtt dolgozni az Icheon Ceramic Fesztiválon.
Pan Juan 2000 km-t utazott, hogy találkozzunk és meghívjon december végére szülővárosába Jianshuiba, az ott megrendezendő kerámia fesztiválra.
A meghívás annyira kivételes volt, hogy december 28-án otthagyva a karácsonyi asztalt újra útnak indultam Kína felé.
Jianshui 450 000 lakosú kisváros dél Kínában (Yunnan Province), itt készítik évszázadok óta helyi agyagból, a Jianshui Purple Teapot-ot, ami a Yixing után a második leghíresebb kínai teáskanna.
Azzal a céllal hívtak meg, hogy segítsek megújítani és magasabb szintre emelni a Jianshui tradicionális kerámia fogalmát.
Így lettem tagja egy olyan szakmai bizottságnak, melyen rajtam kívűl amerikai professzorok vettek részt.
Az amerikai vendégek a modern, magas szinvonalú, kortárs kerámia művészetet és technológiát képviselték Dr. John W. Conrad professzor vezetésével, kinek számtalan könyve jelent meg több nyelvre lefordítva a legmodernebb mázreceptekkel ill. mázazási technikákkal szerte a világon.
Én képviseltem a hagyományos, európai kerámikus művész szemléletet.
A progamunk rendkívűl érdekes és gazdag volt.
Bemutatták a helyi művészeket, stúdiókat, kerámia boltokat, fazekas iskolákat és üzemeket. Megismertük a helyi agyagot, a technológiát valamint problémákat.
A rendezvényt komoly érdeklődés övezte.
Számos tévé beszélgetésen és szakmai fórumon vitattuk meg tapasztalatainkat és javaslatainkat.
Párhuzamosan korongozási bemutatót tartottam a helyi iskoláknak, kerámikusoknak és a kormány képviselőinek.
Nagy sikere volt a prezentációmnak, melyet a magyarországi hagyományok megőrzéséről és továbbéltetéséről tartottam, a saját munkáim bemutatásán keresztül.
Jelentős érdeklődés övezte a Jianshui Múzeum kiállításán bemutatott kerámiáimat, melyek közül egy zöld mázas dőri kalácssütőt a helyi múzeum – tekintettel annak traditionális jellegére, műtárgy értéken – saját gyűjteményébe megvásárolt.
Kínában a kerámiát és a kerámia készítőket oly mértékű tisztelet és érdeklődés övezi, amelyhez hasonlót még nem tapasztaltam sehol a világban. Ennek fényében nem csoda, hogy tavaly összesen több, mint két hónapot töltöttem el ott és következő utam már előkészítés alatt van a Nanchangi Egyetemre.
A felém és a munkám felé irányuló érdeklődésből a legfontosabb tanulság számomra, hogy mennyire értékes és különleges a magyar hagyományos kerámia kultúra és hogy mennyire eredményes és kivételes a Hagyományok Háza által létrehozott és müködtetett népi iparművészeti rendszer.
Minden alkalommal megtiszteltetés számomra részese lenni ennek és képviselni ezt külföldön.
Szente Krisztina
fazekas, népi iparművész