A NESZ delegáltjaként 2016 májusában jártam Koreában az Icheon Kerámia fesztiválon, itt ismerkedtem meg Chen Jun professzorral a Hubei Fine Arts Institute kerámia tanszékének dékánjával. Kína egyik legrangosabb művészeti egyeteme a 19 millió lakosú Wuhanban található.
A Professzor többször jelezte érdeklődését a munkám iránt, és végül meghívást kaptam tőle, hogy háromhetes kurzus keretében mutassam be a tradicionális magyar kerámia készítést, ezen belül a saját munkámat az egyetem diákjainak.
Két végzős osztályt tanítottam, az egyiket délelőtt, a másikat délután. Mindenkinek saját korongja és saját felszerelése volt, az edényeket gáztüzelésű kemencében égettük ki.
Az órákat angol nyelven tartottam egy kínai tolmács állandó jelenlétével.
Minden alkalommal az első, legkomolyabb kihívás számomra, hogy a helyi agyaggal és mázzal megbirkózzam. Az első napokban csak nagyon óvatosan és lassan ismerkedek az agyaggal, így volt ez most is. A magas kaolin tartalmú agyag nem adta meg könnyen magát. Ezért is volt külön ajándék számomra, hogy a negyedik hétre, amikor 15 ázsiai mesterrel kellett együtt dolgoznom az egyetem által szervezett nemzetközi Workshop-ban, már teljesen magabiztosnak éreztem magam.
Velem párhuzamosan az alsóbb osztályokban két japán vendég művész dolgozott.
Folyamatosan szervezték számunkra a programokat, többek között kiállítás megnyitókat – ahol saját tárgyaim is kiállításra kerültek -, Workshop-ot, televíziós műsort a műhelyben, interjút a helyi újsággal, kirándulásokat, vacsorákat, múzeum látogatást.
Az egy hónap során saját, személyes tolmácsot kaptam, csak úgy, mint a japán művészek. Ez lényegesen megkönnyítette nem csak a kommunikációt, de a mindennapi életben történő boldogulást is, és lehetővé tette, hogy a több ezer éves kínai kultúrát a turistáknál sokkal mélyebb szinten ismerjem meg.
Lenyűgöző szervezési képességekkel, céltudatossággal találkoztam, de ami leginkább megérintett, az a kerámiaművészet szeretete és tisztelete.
A kerámia tárgyakat nagyon megbecsülik és kifejezetten keresik. Jó érzés volt magyarként érezni ezt a különleges megbecsülést ami a kerámiakészítőket körülveszi. Otthonról hozott munkáimat nagy érdeklődés kísérte mind három kiállításon, melyeken volt szerencsém részt venni.
Az egyik kiállítás megnyitó beszédének elmondására engem is felkértek, és a beszéd előkészítése során fogalmazódott meg bennem, hogy milyen szerencsések is vagyunk mi magyarok, hogy ilyen gazdag és értékes tárgyi kultúrával rendelkezünk, és hogy ezeknek a mai, modern globális kerámia művészetben mennyire egyedi és kivételes szerepük van.
Úgy érzem, hogy megfelelően sikerült képviselnem Magyarországot a Hubei Fine Arts Institute kerámia tanszékén, mivel Chen professzor máris meghívott a következő szemeszterre és egy januári művészeti fesztiválra.
Rengeteg szakmai és baráti kapcsolatra tettem szert, megismertem kiváló művészeket és tanárokat, valamint a hagyományaink átörökítőit, a lelkes és fáradhatatlan diákokat.
Nagyon melegen ajánlom mindenkinek, hogy lehetőség szerint próbálja ki magát és a kínai kerámia készítők világát, mert ilyen szintű érdeklődést, megbecsülést és szeretetet kevés helyen kapni.